صفحه اول خرید گروهی سینما تخفیف پیگیری خرید فیلمها تاتر کمدی فیامهای خارجی جدول فروش تماس با ما

حاشیه‌ نگاری بر "دید و بازدیدها"ی سینمایی در قلب پایتخت

سومین روز جشنواره‌ی سینما «حقیقت» در حالی سپری شد که رئیس سازمان سینمایی، وزیر راه و شهرسازی در این رویداد حاضر شدند و همچنین به نظر رسید یکی از متنوع‌ترین روزهای پخش فیلم در ژانرهای گوناگون و موضوعی را، این رویداد پشت سر گذاشت.

21 آذر سومین روز جشنواره سینما حقیقت در پردیس «چارسو» تهران، با پخش مستندهای متنوع در ژانرهای گوناگون از تاریخی گرفته تا محیط زیستی، پرتره و ورزشی و همچنین حضور شخصیت‌های سیاسی و مسئولینی که برای بازدید از این جشنواره و دیدن فیلم به پردیس سینمایی «چارسو» آمده بودند، همراه شد.

مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله‌کرم رضایی‌زاده بود که در بخش مسابقه ملی این جشنواره به نمایش درآمد.

این مستند 70 دقیقه‌ای به تاریخچه تیم فوتبال ملوان و علاقه‌مندی مردم شهر بندرانزلی به این تیم (ملوان) و نحوه تشکیل و بازی‌های آن پرداخت.
برای دیدن این فیلم مستند که در سالن شماره یک پردیس چهارسو اکران شد، صف طولانی از تماشاچیان ایجاد شده بود و مشخص بود که در حوزه فیلم کوتاه و مستند هم ورزش فوتبال طرفدارهای پر پا قُرصی دارد.

مستند کوتاه «تپش» ساخته روبین پتر، یک مستند 26 دقیقه‌ای راجع به زندگی و پرورش گوزن‌ها برای استفاده از شاخ، پوست، گوشت و ... آنها بود.

وجه تسمیه این فیلم که راوی‌ای هم نداشت و فقط هر از چندی، نوشته‌ای کنار تصویر، مطالبی را در اختیار مخاطب می‌گذاشت، آنجا بود که در موقعیت‌های مختلف میزان تپش قلب گوزن‌ها را بیان می‌کرد.

مستند «تپش» در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره حقیقت به نمایش درآمد. 

در این فیلم مستند به جای استفاده از راوی، از صدا و تصاویری جالب استفاده شده بود به این صورت که در بیشتر مدیوم‌های فیلم ما با تصویری بسیار نزدیک از اندام‌های خاص این حیوان مانند چشم، مژه‌ها و یا موهای رنگارنگ آن روبرو بودیم. تصاویری که دیدن آن با چشم غیرمسلح برای خیلی از مخاطبان سخت و شاید نشدنی باشد.

همچنین مستند «بی‌گدار» ساخته علیرضا دهقان به معضل کم‌آبی و بی‌آبی در ایران و خشک شدن تدریجی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و قنات‌ها اشاره کرد و با ساخت این مستند مسئولین حوزه‌های مرتبط را به خاطر تصمیمات نادرست و نابه‌جایشان به چالش کشید.


محسن اسلام‌زاده مستندساز بحران که تاکنون ساخت فیلم‌هایی چون «تنها میان طالبان»، «اهل سنت ایران»، «اسرار زندان ابوسلیم» را در کارنامه کاری خود دارد و در آخرین اثر مستند خود به نام «قصر قند» از تروریستی به نام «جلیل قنبرزهی» روایت کرده است.

«جلیل قنبر زهی» که به «ابوبکر بغدادی شرق ایران» معروف است، بیش از 20 سال بوده که نیروهای امنیتی درصدد دستگیری‌ او هستند.

همچنین فیلم مستند «کویرس، وطن کوچک من»  به کارگردانی سعید صادقی از دیگر فیلم‌هایی بود که به واسطه مرتبط بودن با موضوعی روز، مورد استقبال قرار گرفت. این مستند 90 دقیقه‌ای ماجرای دانشجویان افسر نیروی هوایی سوریه و مواجهه آنان با تکفیری‌ها و داعشی‌ها را روایت می‌کرد.

در این مستند با حدود 1500 افسر نیروهوایی سوریه همراه می‌شویم و تا پایان محاصره و آزادی فرودگاه کویرس در سوریه را دنبال می‌کنیم. یکی از جملات تاثیر گذار و جالب در این مستند، در دقایق پایانی آن بیان شد.

شخصیت اصلی این مستند 19 ساله بوده و به عضویت نیروی هوایی سوریه در فرودگاه کویرس درآمده که البته بعدها به اشغال نیروهای تکفیری در آمد و اکنون به خانه بازگشته بود در پایان می‌گوید:«من بعد از هزار و دویست و چند شب دوباره به خانه برگشته‌ام، آدمها همان آدمها هستند ولی انگار همه تغییر کرده‌اند.»

«مادرم ایل من» به کارگردانی عزت‌الله پروازه درباره‌ی معصومه بهمنی،مستند «زنبورک در گام مینور» به کارگردانی مریم سپهری، «دیدن و بودن» ساخته علی شیلاندری درباره مریم زندی عکاس و «رزم آرا،یک دو سویه مسکوت» ساخته احسان عمادی از دیگر فیلم‌هایی است که در سومین روز اکران شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

از حاشیه‌های دیگر سومین روز جشنواره‌ی سینما حقیقت، اکران مستند بلند «پرواز هدهد» ساخته مصطفی رزاق کریمی بود.

این مستند مروری دارد بر زندگی سیاسی-اجتماعی شهید موسی کلانتری اولین وزیر راه و شهرسازی.

برای تماشای این مستند، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، سید قاسم بی‌نیاز مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، جمعی از مسئولان راه آهن و ابوالفضل جلیلی کارگردان که این روزها دبیری جشنواره فیلم راه آهن را برعهده دارد در جشنواره حقیقت حضور پیدا کردند و به تماشای این مستند نشستند.

همچنین محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای دقایقی در جشنواره حضور پیدا کرد و از روند برگزاری آن مطلع شد و در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای مصاحبه، پاسخ منفی داد.

حضور زنان مستندساز در عرصه‌های مختلف کارگردانی، تهیه‌کنندگی، پژوهش و نویسندگی و امور فنی فیلم‌های مستند از وجوه قابل توجه در این دوره جشنواره است که به گفته روابط عمومی جشنواره زنان با 95 حضور، نقش پُررنگی در بخش‌های مختلف یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برعهده دارند.

در روز سوم برگه‌های نظرسنجی‌ای تهیه شده بود که حاوی سوالاتی راجع به میزان رضایت فیلم و تعداد فیلم‌های دیده شده توسط مخاطبین بود و در اختیار تماشاچیان قرار می‌گرفت. این جشنواره طبق گفته دبیرش، به سنجش نظر مخاطبان هم می‌پردازد که در آخرین روز از جشنواره نتیجه نهایی در این باره اعلام می‌شود.

سومین شماره از نشریه روزانه یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران هم امروز با تیتر "هیجان و نشاط در ضیافت سینما حقیقت" و عکسی از سلفی گرفتن تعدادی از تماشاچی‌های حاضر در پردیس چارسو منتشر شد.

در پایان هم، سانس خالی هر روز جشنواره که به پخش اثر پرمخاطب هر روز جشنواره اختصاص دارد، دیشب به دو مستندی که با محوریت حمایت از حیوانات ساخته شده‌ است،اختصاص پیدا کرد؛ مستندهای «پناهگاه حامی» به کارگردانی حامد کلجه ای، «داستان فیکا و فیدان» به کارگردانی دلاور دوستانیان. 

اما با توجه به ظرفیت محدود سالن‌های نمایش،جمعیت زیادی برای هر سانس نمایش فیلم، پشت سالن‌ها ازدحام می‌کنند که برخی موفق به حضور در سالن می‌شوند و برخی نمی‌شوند که این روال به نظر می‌رسد باید دغدغه‌ی جدی مسوولان سینمایی باشد تا برای این رویداد، ظرفیت‌ سالن نمایش بیشتری در نظر بگیرند.

روال ازدحامی که باعث شده است،اغلب مهمانانی که به دعوت کارگردان‌های آثار به این رویداد دعوت می‌شوند به سختی بتوانند وارد سالن شوند و به اذعان برخی مستندسازان حاضر در این رویداد آنها برای تماشای هر مستندی حتما باید نیم ساعت قبل در صف بایستند تا بتوانند به سالن راه پیدا کنند و اغلب آنها با حضور در «چارسو» موفق به تماشای مستندهای همکاران خود نمی‌شوند و حضورشان در جشنواره به دید و بازدیدهای سالانه‌شان با همکارانشان محدود می‌شود که آنها معتقدند این دید و بازدیدهای سالانه هم در قلب پایتخت در پردیس چارسو در خیابان جمهوری هم غنیمت است!

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.